”Triplaa blogisi lukijamäärä kuukaudessa” – varo vääriä someguruja

Saan toisinaan sähköposteja, joissa minulle kaupitellaan somekoulutuksia. Tyyliin ”Hei bloggaaja, haluatko tuplata tai jopa triplata blogisi lukijamäärän kuukaudessa? Osta verkkokoulutukseni ja kirjani, tilaa uutiskirjeeni ja tule seminaariini Ala-Ylä-Vähä-Nikkilän kansakoululle ja kerron, miten se tapahtuu.

PS. Tarjoilut eivät sisälly hintaan, mutta myyn kympillä itse keittämääni Juhlamokkaa ja kristallipullia.”

someasiantuntijat bloggauskoulutukset

Kuulun muutamiin Facebookin yrittäjäryhmiin, ja samat somemaakarit kauppaavat palveluitaan myös niissä. En pidä itseäni someguruna, mutta työni ja harrastusteni ansiosta tunnen mediaa ja blogimaailmaa sen verran, että tunnistan helppoheikit aika nopeasti.

Valitettavasti aloittelevat bloggaajat ja somea vähemmän käyttävät ihmiset eivät tunnu aina tietävän, millaisesta mentoroinnista kannattaa maksaa. Olen lukenut koulutusta kauppaavilta someguruilta esimerkiksi Sujuvaa Kirjoittamista Käsitteleviä Postauksia Jotka Ovat Täynnä Kirjotus Virheitä Mutta Ei Se Oo Nääs Niin Tarkkaa Kunhan Lauseen Jokainen Sana Alkaa Isolla Kirjaimella.

Guru saattaa myös painottaa tiedonnälkäiselle aloittelijalle, miten tärkeitä hyvät ja persoonalliset valokuvat ovat. Neuvojan omat kuvat ovat kuitenkin kuvapankista, ja jokaisessa otoksessa vilahtelee sama ruusukimppu hieman eri kuvakulmasta.

Nerokkaat ohjeet voivat olla latteita ja helposti monistettavia teepussiaforismeja, joilla myydään milloin luontaistuotteita, milloin blogikoulutuksia. Tyyliin ”katso taivaanrantaa ja visioi sinne tulevaisuutesi”, ”tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä” ja ”jokainen haavasi on kunniamerkki sydämesi galleriassa”.

Joo. Ne auringonlaskut ja sydänmen sisinmät galleriat ovat kivoja juttuja, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sosiaalisen median asiantuntijuuden kanssa. Ongelma onkin se, etteivät ihmiset tiedä vielä tarpeeksi hyvin, mitä tämän alan asiantuntijuus on. Someilmiöitä syntyy nopealla tahdilla, ja monella firmalla on vain epämääräinen tunne siitä, että jotenkin tässä nyt pitäisi olla mukana, mutta miten.

sosiaalisen median asiantuntija

Epätietoisuus voi johtaa siihen, että ihmiset haksahtavat höpö höpö -koulutuksiin. Somemaailman nykytilanne muistuttaa nuoruusaikojeni puhelinmyyntityötä. Vuosituhannen taitteessa lehtien puhelinmyynti kiihtyi, koska tietokoneet helpottivat asiakasrekisterien pläräämistä. Myös sähkösopimuksia ja puhelinliittymiä alettiin kaupata puhelimessa.

Nettipuhelinluettelot olivat tuon ajan ilmiöitä. Nykyään yrittäjät osaavat jo olla varuillaan, kun heille soitellaan epämääräisestä ”yritystietorekisteristä”, joka ”ihan vain tarkistaa yhteystietonne”. Jos yrittäjä erehtyy vastaamaan ”juu”, kun puhelinmyyjä varmistaa, onko osoitteenne Firmatie 1, myöntävää vastausta voi seurata lasku. Yrittäjän väitetään ostaneen mainostilaa tietokannasta – jota ei pahimmillaan ole olemassa.

Takavuosien puhelinmyyntikikkailu palaa mieleeni, kun luen oman elämänsä somegurujen oppeja. Osa somemaailmasta on edelleen villiä länttä, jossa tyhmä on se, joka maksaa, ei se, joka höpöttää ja rahastaa.

Suomessa on jo onneksi blogietiikan asiantuntijoita, kuten Salla Kääriäinen. Myös Julkisen sanan neuvosto ja Mainonnan eettinen neuvosto ovat ottaneet kantaa blogien kaupallisiin yhteistöihin. Mutta valvooko kukaan asiantuntijuutta? Voiko kuka tahansa julistautua someguruksi, koska on onnistunut lataamaan Facebookiin kuvia takapihansa perennoista?

Valitettavasti voi. Someasiantuntija ei nimittäin ole suojattu ammattinimike. Mentoroinnin tai koulutuksen ostajan onkin oltava valpas, jotta hän saa rahalleen todellista vastinetta.

Seurasin pari kuukautta erään somekouluttajan kanavia. Hän julisti tekevänsä paljon rahaa ja jakeli bloggausvinkkejä, jotka vaikuttivat vähän kokeneemman bloggaajan silmään kömpelöiltä. Googlettelun jälkeen selvisi, että tyypin hypettämä firma on toiminimi, jonka taloustiedot eivät ole julkisia. Lisäksi hänen omissa somekanavissaan on melko vähän seuraajia ja kommentointia, vaikka hänellä on omien sanojensa mukaan Graalin malja, jonka ansiosta kuka tahansa voi elää bloggaamisella.

Kaikki eivät kuitenkaan jaksa tehdä tällaista selvittelyä, joka auttaa erottamaan valegurut asiantuntijoista. Minäkään en ole maailman paras tutkiva journalisti ja somehaukka, vaikka olen blogannut yli neljä vuotta, blogillani on mukava lukijamäärä ja sitoutunut yleisö, minulla on kaksi viestintäalan yliopistotutkintoa, olen työskennellyt toimittajana 14 vuotta, kirjoittanut kirjan, työskennellyt mainostoimistossa ja käynyt pari hakukoneoptimointikurssia (olen myös oivallinen kerrostalokyttääjä!).

Onneksi olen utelias ja hitusen kyyninen. Näillä meriiteillä uskallan antaa seuraavat neuvot, jotka auttavat erottamaan väärät someprofeetat oikeista.

1. Selvitä gurun taustat

Googlaa, kaivele LinkedIniä ja julkaisuluetteloja. Kysele, tunteeko kukaan tätä ihmistä ja millaisia kokemuksia muilla on hänestä.

Jos ihmisen virtuaalinen jalanjälki rajoittuu hänen omiin somekanaviinsa, on vaikea uskoa, että hän olisi guru, joka on auttanut muita ihmisiä ja organisaatioita.

2. Noudattaako hän omia oppejaan?

Surkuhupaisimpia hömppäguruja ovat ne, jotka toistelevat jostakin muualta oppimaansa mantraa, mutta eivät noudata omia oppejaan.

Jos somekonsultti saarnaa kieliopista ja valokuvaustaidoista, Mutta Kirjoittaa Lauseen Jokaisen Sanan Isolla Alkukirjaimella ja käyttää vain kuvapankkikuvia, hänen saarnansa voi ohittaa.

3. Tunteeko hän somevaikuttajat?

Eräs seuraamani somekonsultti vakuutteli tehneensä bloggaamisella hurjasti rahaa. Blogit, joita hän esitteli hyvinä esimerkeinä, olivat kuitenkin tuntemattomia pikkublogeja. Ne eivät olleet marginaalisen, mutta intohimoisen piirin niche-blogeja tai suurten massojen lifestyle-blogeja.

Jos ihminen väittää tietävänsä jotain tubettamisesta, hänen on tiedettävä, mikä on Töttöröö ja kuka on Lakko. Blogiasiantuntija taas osaa kertoa, miksi WTD-Natalla on huimat lukijamäärät ja miksi Kasper Diemin jutut naurattavat.

Ennen kaikkea hän tietää, että joskus menestyksen syy on salaisuus. Monet suositut bloggaajat rikkovat kaikkia somesääntöjä. He kirjoittavat pitkiä tekstejä, joissa on parinkymmenen rivin kappaleita. Tai sitten bloggaus koostuu pelkistä kuvista, mutta niinpä vain lukijat löytävät postauksen, vaikka hakukoneet suosivat pidempiä tekstejä.

4. Miten suosittuja ja aktiivisia hänen kanavansa ovat?

Uskotko, että kirjoittajan blogi tahkoaa rahaa ja hänellä on valtavasti lukijoita, jos hänellä on vain 200 Facebook-seuraajaa? Instagramissa ja Twitterissä saman verran, niistäkin suuri osa on viikko sitten profiilinsa luoneita intialaisia? Jos kukaan ei juurikaan reagoi juttuihin, joita guru jakaa somekanavissaan?

Jokaisella someihmisellä on yleensä yksi ylivoimainen kanava, mutta suosio tuo seuraajia muihinkin kanaviin. Vaikka Lakko on ensisijaisesti tubettaja, hänen Facebook-yhteisössään on melkein 29 000 ihmistä. Blogikuningatar Natankin Facebookia seuraa yli 3300 silmäparia.

hyvä somekouluttaja

Lopuksi aurinkoa synkkyyden keskelle. Suomessa on onneksi taho, joka auttaa bloggaajia, vloggaajia, instaajia, tubettajia, mediaa ja firmojen someihmisiä. Se taho on Ping Helsinki. Huhtikuun lopussa järjestetään Suomen suurin vaikuttajamarkkinointitapahtuma Ping Helsinki Business Festival, joka on täynnä todellisia someguruja.

Vaikutuin viime vuoden Pingissä Salla Kääriäisen blogietiikkaluennosta, joka käsitteli kaupallisen yhteistyön ja piilomainonnan eroa. Töttöröön Youtube-workshop ei tehnyt minusta tubettajaa, mutta siellä syntyneen kipinän ansiosta paukutan aktiivisesti videoita Instagramin MyStoryyn.

Stressasin kovasti, valittaisiinko minut Pingiin tänä vuonna. Onneksi valittiin, niin myös lähes 200 muuta sisällöntuottajaa, joiden intohimot vaihtelevat käsitöistä moottoriurheiluun. Tapahtujan puhujat ovat niitä, joilla on varaa kertoa muille, mistä kana pissii: esimerkiksi F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen ja Youtube-tähti Casey Neistat.

Jos siis haluat maksaa todellisesta asiantuntemuksesta, maksa tästä. Älä epämääräisestä mutusta, copypastatuista teepussiaforismeista ja Kirjotus Virheistä.

Ping Helsinki 2017

Ja ei, Ping ei maksanut minulle tästä yhtään mitään. Ihan vain rakkaudesta asiantuntijuuteen kirjoitin. Ja inhosta kehnoihin mietelauseisiin.

Sun sydän on mun sydänmmessä.

Tagit: , , , , , ,

15 Responses to ”Triplaa blogisi lukijamäärä kuukaudessa” – varo vääriä someguruja

  1. Faijahommia sanoo:

    Noita on moneen lähtöön.
    Itse saan työmailiini viikoittain mahdollisuuksia päästä jonkun some-dominoijan opetukseen. Kertaakaan en ole vielä tarttunut 😀

    https://faijahommia.fi/

    • Savusuolaa sanoo:

      Some-dominoija, mikä mainio termi! Nykyään näihin tulee suhtauduttua jo huumorillakin. Mutta kyllä minua surettaa, kun ajattelen, että joku todellakin maksaa useita satasia kirjoitusvinkeistä, joita antaa sekä kirjoitustaidoton että somesta ja ihmisten kiinnostuksenkohteista täysin pihalla oleva tyyppi.

  2. Sienitukka sanoo:

    Hyvää tekstiä jälleen kerran 🙂 Itseäni ei ole kiusannut minkäänlaiset somehihhulit, mutta tiedostan kyllä, että netti on niitä pullollaan. Ja netissä ihan missä tahansa asiassa saa olla sopivasti ”vainoharhainen” 🙂
    Onneksi tällainen amatööri/sunnuntai bloggaaja saa meuhkata rauhassa ja kirjoitella mitä lystää ISOLLA, pienellä oikein tai väärin 🙂

    • Savusuolaa sanoo:

      Voi kiitos kehuista! Ja hei liitypä Facebookissa vaikka muutamaan yrittäjäryhmään. Siellä piisaa yksisarvishoitajia, jotka tekevät sivubisneksenään niin Paintilla kyhättyjä julisteita, omenahilloa kuin somekoulutuksiakin. Ai niin ja tietenkin myös life coachingia. Siinä on myös villi ala, jolla piisaa jos jonkun sortin valmentajaa.

      Yksittäiset typot eivät haittaa minua asiantuntijoidenkaan teksteissä, mutta jos oikeinkirjoitus on todella pahasti hakusessa, en uskaltaisi neuvoa muita. Vihaan esim. tätä Jenkeistä rantautunutta tyyliä Kirjoittaa Jokainen Alkukirjain isolla, kuten postauksessa mainitsinkin.

  3. sauvajyvänen sanoo:

    Myös minä voisin alkaa antaa listaa kaikista niistä some”guruista” jotka laittavat minulle postia, saatte laittaa nekin mustalle listalle. Nimittän hyvä tyyppi tietää kohdeyleisönsä, ja minun blogini ei kuulu siihen, eli jos someguru ottaa sauvajyväseen yhteyttä, tietää heti ettei ole mikään asiantuntija. Blogi joka ei tee minkäänlaista yhteistyötä eikä ostettua mainontaa ei todellakaan tarvitse mitään lukijamäärän kolminkertaistamista kuukaudessa.

    Minulla ei ehkä ole sellaisia seuraajia kuin oikeasti suosituilla blogeilla, toisaalta juttujani luetaan kuitenkin todella paljon, ainakin jos ajattelee etten mainosta missään mitään, en itseäni enkä muita. Minä en ole suosittu somessa, mutta reseptit löytävät silti toisten käyttöön. Minulle riittää se että random-työkaveri on ihan tohkeissaan kun kuulee että minä olen sauvajyvänen, koska ”on vuosia tehnyt kalkkunan sauvajyväsen ohjeella ja mahtavaa että se olet sinä”.

    Toisaalta, harva suosittu blogi on minun suosikkeja, olen siinäkin mielessä aika irrallaan blogimaailmasta. Lasten takia tiedän toki suosituimmat tubettajat, ja etenkin tiedän kuka heistä kiroilee ja kuka ei. Toisaalta en tiedä miksi Nata on suosittu, toisaalta nauran kippurassa Kasperin jutuille.

    ps. Nää on niin hienoja nää sun postaukset, ja ennen kaikkea niihin tulevat keskustelut.

    • Savusuolaa sanoo:

      Minäkin olen uskaltanut alkaa mainostaa bloggauksiani vasta noin pari vuotta sitten. Aluksi lukijat ja kommentit pelottivat ihan hirveästi. Sydämeni suurin piirtein hyppäsi kurkkuun, kun joku aloitti lauseensa sanomalla ”mä olen lukenut sun blogia”. Ensimmäinen reaktioni oli, että jaahas, no mikäs virhe tai typeryys siinä postauksessa oli.

      Olen huomannut, että monella toimittajakaverilla on sama reagointitapa. Rima nousee leipätyössä liian korkealle, ja ajatus siitä, että bloggaisi vähän vapaammin ja tulisi esiin omana persoonanaan, kauhistuttaa.

      Päätin alkaa linkkailla juttujani someen ja perustaa Facebook- ja Insta-tilit vasta, kun aika moni sanoi, että ”blogisi on tosi kiva, koska et kirjoita vain diibadaabaa”. Ja näistä keskusteluista on tullut niin älyttömän hyviä, että kannatti kyllä uskaltaa! Yhteisön luominen ja ylevästi ilmaistuna ihmisenä kehittyminen ovat meikäläiselle tärkeämpiä asioita kuin se, saanko nyt jonkun ilmaisen kastikepurkin.

      Pari vuotta sitten minulle alkoi tulla myös näitä markkinointispämmejä. Siis kuvailemiasi massaposteja, joista huomaa, ettei kirjoittajalla ole minkään valtakunnan hajua siitä, millaista bloggaajaa hän lähestyy. Minulle on tarjottu mm. mahdollisutta mainostaa puuhelmiä ja nahkakravatteja ja tienata affiliate-linkkien kautta….

      Vastasin aika happamaan sävyyn, että hei pieni vinkki, tämä on RUOKABLOGI. Olen kirjoittanut vihaavani blogeja, joissa mainostetaan mitä tahansa krääsää, kunhan se on ilmaista. Mitä luulet, että lukijani ajattelisivat, jos alkaisin pokalla mainostaa jotain nahkakravatteja? 😀

      Sinun blogisi on ihan paras, koska siellä on riistareseptejä. Meillä kun pakastin pursuilee peuraa ja hirveä, on kiva saada ideoita esim. siihen, miten voi hyödyntää vaikka peuran sydäntä ja tehdä muutakin kuin sitä perinteistä pataruokaa. Ja mottosi ”keskinkertaisuuden ylistys” kolahtaa täysillä!

  4. Sanni sanoo:

    Näinpä. Teen työkseni verkko- ja someviestintää järjestöpuolella, ja saan viikoittain väistellä erilaisten somegurujen ja muiden ”asiantuntijoiden” lähestymisyrityksiä.

    Onneksi sitä tulee aika immuuniksi ja paatuneeksi näiden helppoheikkien suhteen. Ja tietää, kenen puoleen kääntyä, jos kaipaa oikeasti jeesiä johonkin.

    Ping on kowa! Kunpa pääsisin sinne tänä vuonna.

    • Savusuolaa sanoo:

      Mullakin on muutama somealalla työskentelevä luottokaveri, joilta pyydän apua ja näkemyksiä mieluummin kuin tuntemattomilta profeetoilta. Viime aikojna on tullut törmättyä sen sortin konsulttihuttuun, että huh huh. Eräskin ihminen perusteli, että eräs tietty ruokavalio on huono aihe ruokablogiin, koska se nyt ei häntä, the somegurua kiinnosta.

      Talvella Ping Studiossa käsiteltiin juuri somemaailman tulevia trendejä. Taustalla oli mediatoimistojen keräämää ja analysoimaa tutkimustietoa, ei kenenkään mutua tai omia fiiliksiä. Näiden trendianalyysien mukaan juuri erilaiset ruokavaliot, esim. kasvisruoka, lähi- ja luomuruoka, gluteenittomuus jne. ovat nousussa. Eli jos joku on innostunut vaikka vegaanisuudesta tai itse pyydetystä riistasta, anti palaa vaan.

      Valitettavasti kaikki eivät älyä kysyä vinkkien jakelijoilta, että mihin tämä suosituksesi pohjautuu. Oma tuntuma auttaa ehkä toistamaan tiettyä, kerran toimivaksi havaittua kaavaa. Todellista asiantuntijuutta on kuitenkin se, että osaat esitellä vaikkapa kymmenen täysin erilaista blogia ja osaat analysoida, mikä on niiden menstyksen salaisuus – ja osaat esittää myös menestykselle erilaisia mittareita. Joku on suosittu pienen, mutta todella intohimoisen harrastajaporukan parissa. Toinen taas kerää blogiinsa valtavat lukijamäärät, joissa on enemmän piipahtajia ja silmäilijöitä.

      Molemmat sisällöt palvelevat erilaista yleisöä ja toimivat erilaisella logiikalla. Jos ihminen rahastaa muita somekonsultoinnilla, hänen pitäisi tietää tämä.

  5. Tuplaespresso sanoo:

    Kaikenlaista postia sitä välillä tulee. Pari lainausta viime vuosien yhteydenotoista:

    ” Luin, että guavan lehti on hyvä lääke syövän hoidossa ja oli mukana myös ohjekin juoman tekoon, jenkeistä oli tuo ohje, mutta en vain nyt löydä mistä ostaisin lehteä. Osaatko antaa vinkkiä mistähän ko.lehteä voisi ostaa.”
    …voivoi, kun tohtori epätrendikäs ei nyt osaa antaa mitään pseudotiedehuuhaaneuvoja tähän asiaan…

    ” Moikka Epätrendikäs,
    olen seurannut blogiasi jo tovin ja haluan ihan ensimmäisenä kiittää sinua upeista resepteistä ja loistavista vinkeistä. Olen henkilökohtaisesti kokeillut niitä kymmeniä ja aina ollut innoissani uuden oppimisesta.
    Mutta voitelu sikseen! 🙂
    Mieheni xxxxx on toiminut Personal trainer yrittäjänä jo vuodesta 2008 alkaen ja nyt yhdistimme voimamme ja perustimme yhteisen osakeyhtiön; xxx Training Oy:n. Tarjoamme liikunta- ja hyvinvointipalveluita yksityisille sekä yrityksille. Filosofiaksemme voisi sanoa liikunnan, ravinnon, levon ja oikean asenteen löytämistä. Maltti on valttia ja elämästä kuuluu nauttia ja liikunnasta pitää löytyä iloa.”
    …ihanko oikein kokeillutkin kymmeniä meidän reseptejä 😀 😀 😀 😀 siinä tapauksessa pitäisi tietää ettei meillä ole mitään yhteistä tuollaisen bisneksen kanssa…

  6. Savusuolaa sanoo:

    Nnngh, jo pelkästään kaikki nuo yhdyssanavirheet nostavat niskakarvat pystyyn….

  7. Rouva Sana sanoo:

    Ai maailma, kuinka ytimekäs ja täynnä asiaa oleva kirjoitus Janica. Monessakin sisältömarkkinointin, some-koulutuksiin ja vaikuttajamarkkinointiin liittyvässä asiassa soisi, että asiakas ottaisi enemmän asioista selvää – etukäteen.

    Ja oikeasti: miksi hyvin kirjoitetusta suomen kielestä on tullut katoavaa kansanperinnettä…?

    • Savusuolaa sanoo:

      Juuri näin. Olen lukenut nyt esimerkiksi blogeja, joiden aihe on se, miten teet rahaa bloggaamalla. Jokainen kirjoitus siis käsittelee tätä aihetta. Ohjeet keskittyvät SEO:n hiomiseen ja affilinkkeihin. Ohjeiden mukaan sisältö pitäisi aina miettiä hakukone edellä, ja aiheen pitäisi olla äärimmäisen tarkasti rajattu, kuten heidän blogeissaan.

      Nuo vinkit toimivat tietyssä skenessä, mutta itse en antaisi tuollaisia vinkkejä vaikka lifestyle-bloggaajille. Silloin, kun koiramme oli pentu, parista koirablogista oli hyötyä, kun mietin, miten pennun saa lopettamaan jyrsimisen tms. Mutta en kyllä jaksaisi vuosikausia lukea vain pentu-sitä ja pentu-tätä, vaan kaipaan myös kurkistuksia koiranomistajan elämään, vähän muuhunkin sen tiukasti rajatun aiheen ympärillä.

      Monen lifestyle-blogin suosio perustuu siihen, että se on juurikin kurkistus ihmisen arkeen – vaikkakin toki stailattu ja rajattu sellainen. Mutta kuitenkin, siellä on ajatuksia vaikka parisuhteesta, ruokavinkkejä ja asukuvia. Useiden elämän osa-aluiden esittelystä rakentuu kuva kokonaisesta elämäntavasta ja ihmisestä. Sitähän se lifestyle on.

      Kun mietitään suosittuja life-bloggaajia, kuten Nataa ja Hanna Gullichsenia, niin kyllä se on heidän persoonansa, mikä niissä blogeissa varmaankin vetää, ei pelkkä hakukoneoptimointi tai tiukasti pelkkiin pastaruokiin tai farkkumuotiin keskittyminen.

      Sanoisin, että hyvä someasiantuntija tuntee myös omat rajansa ja erikoisosaamisensa. Yksi voi olla loistava SEO-opettaja, toinen voi auttaa henkilöbrändin rakentamisessa. Henkilöbrändiin ja hakukoneoptimointiin perustuva kävijämäärien kasvattaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Oman tuntumani mukaan nämä asiat tuntuvat sekoittuvan joillakin koutseilla, jotka markkinoivat workshopeja ja koulutuspaketteja bloggaajille. Lisäksi pitäisi huomioida se, että on eri asia kirjoittaa kiinnostavaa blogia yksityishenkilönä kuin vaikkapa jonkin alan asiantuntijana, saati sitten tietyn organisaation edustajana.

  8. Tiia Öhman sanoo:

    Tää oli hyvä! Meille ei sentään tuputeta someneuvoja, mutta ”ilmaista sisältöä” blogiin kaiken maailman verukkein ja houkuttimin kyllä. Taitavat nuo SEO-maisterit olla vähän samantyyppistä ihmisryhmää joissain määrin 🙂

    Se on sääli, että maailmassa monesti tuntuvat äänekkäimmät ja röyhkeimmät menestyvän siinä missä ujompi (osaavampi) tyyppi jää vähän jalkoihin. Pätee monella alueella, varmasti myös tällä somekentällä.

    • Savusuolaa sanoo:

      SEO-maisteri, ihana termi! 😀 Ja kuvaa jotenkin niin kovin hyvin tiettyä ihmistyyppiä. Pitääkin katsoa Youtubesta taas paperikauppias Stenforsia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.